Άγνωστο παραμένει το πότε θα γίνει η επανεκκίνηση των πέντε μεγάλων αυτοκινητοδρόμων παραχώρησης, μεταξύ αυτών και της Ιόνιας οδού, αφού η συμφωνία της κυβέρνησης με τις τράπεζες δεν επιτεύχθηκε, παρά τις αρχικές ενδείξεις για θετική στάση και το μνημόνιο συνεργασίας που είχε μονογραφηθεί μεταξύ υπουργείου Υποδομών και παραχωρησιούχων το οποίο προέβλεπε και μείωση των διοδίων. Τα κακά μαντάτα δεν ήταν αναμενόμενα, αλλά οι τράπεζες είχαν άλλη γνώμη...Παρόλα αυτά ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτηςεμφανίστηκε αισιόδοξος μιλώντας στη βουλή, παραδέχτηκε όμως, εμμέσως, ότι τα πράγματα δεν είναι και τόσο εύκολα, αφού οι τράπεζες θεωρούν μη βιώσιμα τα έργα και αρνούνται την επαναχρηματοδότησή τους.Λίγες ώρες αργότερα από τις Βρυξέλλες και τη συμφωνία που πέτυχε η χώρα μας για το ΕΣΠΑ, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, δήλωσε ότι ο στόχο για επανεκκίνηση των πέντε έργων παραχώρησης μπορεί να επιτευχθεί και ο ένας λόγος που επικαλέστηκε είναι η πληρωμή από το ΕΣΠΑ, εξολοκλήρου, του κόστους των απαλλοτριώσεων.
Οι ευθύνες στις Τράπεζες και τους παραχωρησιούχους
«Δεν έχει γίνει πράξη η μείωση των διοδίων, γιατί οι τράπεζες θεωρούν ότι τα έργα δεν είναι βιώσιμα. Η ευθύνη είναι στην πλευρά των τραπεζών. Εμείς διαφωνούμε με αυτή την εκτίμηση. Τους καλούμε να ξεκινήσουν την επαναχρηματοδότηση ώστε να ολοκληρωθούν τα έργα και φυσικά να μειωθούν ταυτόχρονα και τα διόδια» είπε ο κ. Μαγκριώτης απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου.«Παρότι η κυβέρνηση μέσα από αυτό το ενδιάμεσο σχέδιο έχει εγγυηθεί σε απόλυτο βαθμό τα έργα και τις επόμενες κινήσεις, οι τράπεζες αρνούνται να επαναχρηματοδοτήσουν τα έργα γιατί συνεχίζουν να θεωρούν ότι δεν είναι βιώσιμα. Εγώ είμαι αισιόδοξος ότι και η χώρα θα πάει μπροστά και τα έργα είναι βιώσιμα. Πάνω από όλα είναι το συμφέρον της χώρας και του φορολογούμενου πολίτη. Με αυτή την έννοια κάθε όρος που βάζουν οι τράπεζες δεν σημαίνει ότι από τη δική μας πλευρά θα γίνει δεκτός» τόνισε ο κ. Μαγκριώτης.Ο υφυπουργός εξήγησε, επίσης, πως για οποιαδήποτε αλλαγή στις συμβάσεις των οδικών έργων θα πρέπει να συμφωνήσουν και οι δύο πλευρές ή το Δημόσιο να καταγγείλει μονομερώς την σύμβαση.Κατά το πρώτο σκέλος, ο κ. Μαγκριώτης είπε πως η συμφωνία η οποία είχε γίνει -με την υπογραφή μάλιστα μνημονίου συναντίληψης- ακυρώθηκε από την άλλη πλευρά(παραχωρησιούχους) κι έτσι δεν μπορεί να έρθει στη Βουλή η νομοθετική ρύθμιση την οποία είχε προγραμματίσει η κυβέρνηση, ώστε να μειωθούν τα διόδια.Κατά το δεύτερο μέρος, ο αρμόδιος υφυπουργός είπε πως αν το Δημόσιο καταγγείλει μονομερώς τις συμβάσεις τα έργα θα σταματήσουν και θα υπάρξει πολλαπλή ζημία.
Στόχος η επανεκκίνηση, αλλά ...
Από τις Βρυξέλλες ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης εμφανίστηκε περισσότερο αισιόδοξος μετά την συμφωνία για το ΕΣΠΑ, μιλώντας για ξεμπλοκάρισμα και επανεκκίνηση των μεγάλων έργων ύψους 11 δις ευρώ. Το 40% της ύφεσης οφείλεται, όπως είπε στο σταμάτημα των μεγάλων έργων και περίπου 7.000 εργαζόμενοι τους οδικούς άξονες βρίσκονται χωρίς δουλειά και περιμένουν πότε θα πάρουν μπρος ξανά τα έργα.Στόχος μας, είπε ο υπουργός, είναι να ξεκινήσουν πάλι τα 5 μεγάλα έργα παραχώρησης: η Ιόνια Οδός, ο Βορειοδυτικός Άξονας Πελοποννήσου, ο Ε65, ο άξονας Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και ο άξονας Μαλιακός-Κλειδί.Περιέγραψε δυο αναγκαία βήματα για αν επιτευχθεί ο στόχος:
-Οι αρμόδιες Ελληνικές Αρχές οριστικοποιούν άμεσα το πλαίσιο εφαρμογής των συμβάσεων παραχώρησης σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
-Αναθεωρείται το πλαίσιο συγχρηματοδότησης για τις συμβάσεις παραχώρησης που είναι ενταγμένες στο ΕΣΠΑ, το οποίο θα περιλαμβάνει το συνολικό κόστος της δημόσιας και ιδιωτικής δαπάνης. Με βάση την τροποποίηση αυτή θα καλυφθεί το σύνολο του κόστους των απαλλοτριώσεων που δεν μπορούμε να πληρώσουμε με εθνικούς πόρους, από το ΕΣΠΑ.
Χωρίς εργοτάξια, από καιρό, στην Ιόνια...
Κανένα εργοτάξιο σε λειτουργία δεν υπάρχει εδώ και πολλούς μήνες κατά μήκος της χάραξης της Ιόνιας οδού και εκτός του γεγονότος ότι χάνεται χρόνος, το 2013 αποκλείεται να ολοκληρωθεί το έργο, πολλοί άνθρωποι έμειναν άνεργοι.Μπορεί να έφταιγαν οι απαλλοτριώσεις που καθυστέρησαν, για την ανάπτυξη εργοταξίων, υπάρχουν και άλλες αιτίες.Η ουσία είναι ότι η Ιόνια οδός παραμένει στα χαρτιά με ελάχιστα τμήματα να έχουν ξεκινήσει, για να σταματήσουν στη συνέχεια (παράκαμψη Αμφιλοχίας, σήραγγα Αμπελιάς και τμήμα στη Μυροδάφνη στο νομό Ιωαννίνων) και να ...καμαρώνουμε τις δυο παρακάμψεις Άρτας-Φιλιππιάδας (με εκρεμμότητες στον κόμβο Αγίου Δημητρίου Πέτα) και Αγρινίου, τμήματα που έγιναν ως δημόσια έργα και κράτησε χρόνια η κατασκευή τους. Υπάρχει πρόβλημα με την Κλόκοβα (Παλιοβούνα) για τη λύση που επιλέχθηκε και έγινε προσφυγή στο ΣτΕ καθώς και άλλα προβλήματα με τις μελέτες και τις απαλλοτριώσεις. Ουσιαστικά η Ιόνια είναι στην αρχή, ως έργο παραχώρησης και αν εξελιχθούν αρνητικά, όπως διαφαίνεται, τα πράγματα, θα περάσουν αρκετά χρόνια για να γίνει ο αυτοκινητόδρομος και τουλάχιστον να μην επαληθευτούν οι φόβοι για ...μισή Ιόνια.
ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
http://epirusgate.blogspot.com/2011/07/blog-post_3714.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου